RUSSIA-UCRAINA – APPELLO IndustriALL Global Union e industriAll Europe– Ukraine dialogue and diplomacy are the only way forward

Geneva and Brussels, 24 February 2022

Ukraine: dialogue and diplomacy are the only way forward

While the tensions over Ukraine persist, IndustriALL Global Union and industriAll European Trade Union’s affiliates call for the de-escalation of the conflict and a peaceful solution. The current tensions primarily affect ordinary people, disrupting their lives on a daily basis and increasing uncertainty for their future. It is also destabilising the entire region, adding to the economic and social hardship.

IndustriALL Global Union and industriAll European Trade Union urge the relevant policy makers from Ukraine, the Russian Federation, the USA, the EU and international organisations to redouble their efforts to focus the process towards one of dialogue and political solutions to ensure a stable peaceful outcome for Ukraine, and to guarantee security for Europe and Ukraine’s neighbouring countries.

Diplomacy should prevail to solve the crisis. A military confrontation will have incommensurate humanitarian consequences and will only lead us further away from a long- term and sustainable solution.

We express solidarity with all trade unions in the region which have for too long been hostages of geopolitical conflicts. We also call for trade union solidarity across borders. Only peace and security can create the conditions for sustainable economic recovery, while securing an effective level of social justice and social protection for working people and their families.

Mentre le tensioni sull’Ucraina persistono, IndustriALL Global Union e gli affiliati di industriAll European Trade Union chiedono la de-escalation del conflitto e una soluzione pacifica. Le attuali tensioni colpiscono soprattutto la gente comune, sconvolgendo la loro vita quotidiana e aumentando l’incertezza per il loro futuro. Sta anche destabilizzando l’intera regione, aumentando le difficoltà economiche e sociali.

IndustriALL Global Union e industriAll European Trade Union esortano i responsabili politici dell’Ucraina, della Federazione Russa, degli Stati Uniti, dell’UE e delle organizzazioni internazionali a raddoppiare i loro sforzi per concentrare il processo verso il dialogo e le soluzioni politiche per assicurare un esito stabile e pacifico per l’Ucraina e per garantire la sicurezza dell’Europa e dei paesi vicini all’Ucraina.

La diplomazia dovrebbe prevalere per risolvere la crisi. Un confronto militare avrà conseguenze umanitarie incommensurabili e ci porterà solo più lontano da una soluzione sostenibile e a lungo termine.

Esprimiamo solidarietà a tutti i sindacati della regione che sono stati per troppo tempo ostaggi di conflitti geopolitici. Chiediamo anche la solidarietà sindacale al di là delle frontiere. Solo la pace e la sicurezza possono creare le condizioni per una ripresa economica sostenibile, assicurando al contempo un effettivo livello di giustizia sociale e di protezione sociale per i lavoratori e le loro famiglie.